Beleid voor goederenvervoer

Beleidsdocument

De visie op goederenvervoer staat in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040, het Mobiliteitsplan 2040 (pdf), de Kwaliteitsnet goederenvervoer 2007 (pdf) en de verschillende gebiedsvisies, zoals Omgevingsvisie Binnenstad 2040 en de beleidsnota stadswater. De uitvoering van deze visies staan in het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026 (UPGV).

Wat wil de gemeente en waarom?

Goederenvervoer is nodig om de stad draaiende te houden. Elke dag worden winkels, kantoren, scholen, supermarkten, bouwplaatsen en huishoudens bevoorraad met producten en halen we afval op. Hierdoor kunnen bewoners en bezoekers van Utrecht hier wonen, werken en verblijven.

Alle vrachtwagens en busjes die in de stad rijden zorgen nu nog voor uitstoot van schadelijke stoffen, geluid en trillingen. Ook is er ruimte nodig in de stad, zowel op de weg als op plekken waar goederen worden geladen en gelost. Dit willen we veranderen en we willen het goederenvervoer duurzamer en slimmer maken. Bijvoorbeeld door met minder busjes en vrachtwagens te gaan rijden (door het bundelen van goederen en samenwerking tussen bedrijven) en over te stappen op elektrisch vervoer. Ook willen we beter kijken naar waar en wanneer we ergens rijden. Bijvoorbeeld in nieuwe gebieden of gebieden met veel winkels.

De doelen voor het uitvoeringsprogramma Goederenvervoer zijn:

  1. Goederenvervoer moet duurzaam zijn: naar nul uitstoot en geluids- en trillingsarm.
  2. Goederen moeten slim naar, van en door de stad vervoerd worden: geen groei van het aantal bewegingen van vrachtwagens en busjes over de weg in 2040 (vergeleken met 2022).
Bekijk een video over slim en schoon goederenvervoer

Wat doet de gemeente?

Om deze doelen te behalen werken we aan 5 onderwerpen. Per onderwerp nemen we verschillende maatregelen die we samen met de bedrijven en kennisinstellingen uitvoeren.

  • Ruimte: bijvoorbeeld door laden en lossen in een gebouw in plaats van op straat, voldoende laad- en losplaatsen in de openbare ruimte en genoeg parkeerplaatsen op daarvoor geschikte plekken in en om Utrecht.
  • Toegangsbeleid: maatregelen voor wie waar wanneer rijdt in de stad. We passen de tijden aan waarop zwaar verkeer of met schadelijke uitstoot de stad in mag. We passen het ontheffingenbeleid aan voor stadsdistributiecentra (SDC).
  • Ander vervoer: maatregelen om goederen anders te vervoeren dan met een bestel- of vrachtauto. Onder andere door goederen te vervoeren met een elektrische boot of vrachtfietsen.
  • Bundelen: maatregelen om zendingen samen te voegen totdat 1 voertuig vol is. Door het gebruik van pakketkluizen te stimuleren en door het aanbieden van subsidies voor duurzaam vervoer van goederen.
  • Slim vervoer: door ict-oplossingen. We gebruiken slimme toegang en we doen proeven met slimme laad- en losplekken.

Als gemeente helpen we bovenstaande ontwikkelingen mogelijk te maken en steunen we bedrijven en kennisinstellingen die de innovatie brengen die nodig is voor de veranderingen.

Alle maatregelen en acties zijn verder toegelicht in het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026

Goederenvervoer en schone lucht

Goederenvervoer is een belangrijke veroorzaker van schadelijke uitstoot. Om de kwaliteit van de lucht in de stad te verbeteren is er daarom al een milieuzone waar alleen schoner vervoer mag komen. Vanaf 1 januari voeren we een zero-emissie zone voor bestel- en vrachtauto’s in. Maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren staan beschreven in het uitvoeringsprogramma 'Utrecht kiest voor gezonde lucht'

Relatie met ander beleid

Het goederenvervoerbeleid heeft te maken met het beleid over:

Hulp en contact Goederenvervoer

Telefoon

14 030

E-mail

stadslogistiek@utrecht.nl

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht