Verkeersbeleid

Wat wil de gemeente en waarom?

Utrecht is een populaire stad om te wonen, werken en bezoeken. De stad groeit en er is steeds meer verkeer. Hoe houden we onze stad en uw straat gezond, aantrekkelijk en bereikbaar?

Het verkeersbeleid van de gemeente staat in het mobiliteitsplan Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen 2016 (pdf, 17 MB). We willen dat de verkeersmaatregelen die nodig zijn bijdragen aan een gezonde, veilige en aantrekkelijke stad. De nota is een uitwerking van het ambitiedocument Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar (pdf, 9,9 MB), uit 2012.

foto: fietsers steken de Biltstraat over, bij bushalte Oorsprongpark

Wat doet de gemeente?

We werken aan de belangrijkste keuzes uit het mobiliteitsplan:

  • Fietsen en lopen krijgen meer ruimte en vaker voorrang. We passen hierop wegen en voorzieningen in de stad aan.
  • Automobilisten rijden voortaan zoveel mogelijk buitenom en niet in de spits. We zetten hiervoor nieuwe verkeerstechnieken in en passen bijvoorbeeld de bebording aan.
  • In het centrum, Utrecht Science Park en Leidsche Rijn Centrum staan fietsers en voetgangers op nummer 1. Deze centra maken we autoluw.
  • We leggen snel, frequent en comfortabel OV aan.

  • We stimuleren mensen naar hun werk of werkafspraken te voet, met de fiets of openbaar vervoer te gaan. Dit doen we onder andere met overheden en werkgevers in de regio Utrecht binnen het samenwerkingsverband Goedopweg. Ook in Europees verband werken we samen aan duurzamere vervoerskeuzes, onder andere met het project School Chance.
Tekening met auto op de weg en bord met 30 erop.
  • Op veel wegen in de stad verlagen we de snelheid (van 50 naar 30 km per uur). Dat is beter voor de veiligheid in het verkeer. Fietsers en voetgangers kunnen dan ook makkelijker oversteken of invoegen.
  • We regelen het verkeer zo, dat de ruimte op de weg beter benut wordt. Met behulp van de nieuwste verkeerstechniek zoals ‘slimme stoplichten’ kunnen we de verkeersdrukte proberen te spreiden of een andere route te laten rijden.
  • Voor goederenvervoer en bevoorrading stimuleren we slimme en duurzame vormen van vervoer. Bijvoorbeeld door goederen aan de rand van het centrum over te laden op de bakfiets, of door ze over het water van de grachten te vervoeren.
  • Nieuwe wijken, of bestaande wijken die opnieuw worden ingericht, ontwerpen we zo, dat er minder verkeer nodig is. We houden bij de inrichting rekening met de (toekomstige) verkeerscapaciteit. Woningen, kantoren, of druk bezochte voorzieningen zoals winkels en scholen zetten we al op de juiste plek neer.
  • Uitlaatgassen en geluidsoverlast gaan we tegen door elektrisch vervoer te stimuleren. We plaatsen openbare laadpalen door de hele stad voor elektrische auto’s. Ook bussen en taxi’s rijden steeds vaker elektrisch.

De keuzes uit het mobiliteitsplan zijn het uitgangspunt voor alle verkeersprojecten die we in de stad uitvoeren. Deze keuzes zijn verder uitgewerkt in:

Mobiliteitsplan 'Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen'

Waar toetst de gemeente op?

De gemeente kijkt bij de opzet en uitvoering van projecten zoveel mogelijk naar het totale beeld van de omgeving.

Daarnaast zoeken we naar maatwerkoplossingen: wat is er op die plek nodig om de stad bereikbaar en leefbaar te houden? In het mobiliteitsplan ‘Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen’ staan de uitgangspunten die we tot en met 2025 hanteren voor verkeersmaatregelen. We zijn bezig met een actualisatie van dit mobiliteitsplan waarbij we de horizon verleggen naar 2040.

Deze uitgangspunten komen terug in het gebiedsbeleid van de omgevingsvisie.

Bij grotere ruimtelijke ontwikkelingen zoals de bouw van nieuwe woningen of bedrijven bekijken we ook wat er nodig is voor de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, parkeer- en fietsvoorzieningen en de kwaliteit van de leefomgeving. Hiervoor gebruiken we de checklist uit het mobiliteitsplan ‘Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen’.

Wetgeving

In de Planwet verkeer en vervoer (1998) staat dat elke gemeente 'samenhangend en uitvoeringsgericht verkeers- en vervoersbeleid' moet voeren. Het gemeentelijke beleid moet bovendien passen bij het rijksbeleid. Het rijksbeleid staat in de Nota Mobiliteit. En bij het provinciale beleid, te vinden in het Strategisch mobiliteitsplan provincie Utrecht.

Zodra de nieuwe Omgevingswet wordt ingevoerd, vervalt de Planwet.

Meer informatie

Relatie met ander beleid

We willen graag dat de verkeersmaatregelen die we nemen ook andere doelen dienen. Zoals een veilige, leefbare wijk en gezonde, schone lucht.

Het verkeersbeleid heeft te maken met deze andere beleidsthema’s:

Hulp en contact verkeer en vervoer

Telefoon

14 030

E-mail

verkeer.en.vervoer@utrecht.nl