Nieuw beleid voor hotels en short stay
We werken aan een nieuwe beleidsregel voor hotels en actualiseren de beleidsregel voor tijdelijk verblijf.
Waarom nieuw beleid?
Bezoekers zijn van waarde voor de stad. De Utrechtse restaurants, cafés, hotels, winkelcentra en onze culturele instellingen vinden het belangrijk dat bezoekers naar de stad komen en hier verblijven. Op zakelijke beurzen en congressen komen mensen en ideeën samen. Internationale kenniswerkers en studenten dragen bij aan onze kenniseconomie, maar hebben wel behoefte aan een plek om te landen. Dit samen draagt bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (onderwijs-) instellingen. In Utrecht zetten we ons daarom in voor een gebalanceerde ontwikkeling van ons overnachtingsaanbod. Wij doen dit op basis van de doelstellingen uit het beleid 'tijdelijk verblijf (short stay) en bijstelling hotels 2020'.
We passen de beleidsregel voor tijdelijk verblijf (short stay) aan. We doen dit om de aanbevelingen uit het onderzoek door te voeren, gericht op het duidelijker maken van de regelgeving. Daarnaast stellen we op deze manier de in het beleid gestelde maximum aantal eenheden voor tijdelijk verblijf opnieuw vast.
Met de nieuwe beleidsregel voor hotels geven we duidelijkheid aan over welke hotelinitiatieven volgens ons beleid passen bij Utrecht. Op basis van de uitgangspunten uit het hotelbeleid willen we ruimte bieden voor kleinschalige hotelontwikkelingen die waarde toevoegen aan de stad en aan hun directe omgeving.
Planning
De nieuwe beleidsregels worden naar verwachting eind 2025 aangeboden aan de gemeenteraad.
Hulp en contact Horecaloket
Telefoon
030 - 28 637 09
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 13.00 uur tot 16.30 uur.
horecaloket@utrecht.nl
Vermeld in uw e-mail de naam en het adres van het horecabedrijf waar uw vraag over gaat.