Verkeersveiligheid

Bewoners in Vleuten-De Meern maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in de wijk. Dit hebben we vaak gehoord en blijkt ook uit de buurtmonitor (2015).

In de laatste enquête gaf 41% van de ondervraagden aan ontevreden te zijn over verkeersveiligheid in de buurt. Daarbij heeft 21% aangegeven vaak last te hebben van gevaarlijk verkeer in de buurt. In Veldhuizen, Vleuterweide en De Meern zijn die percentages hoger dan in Vleuten en Haarzuilens.

In de nieuwe wijken zijn de verkeersstromen gescheiden, bijvoorbeeld een fietspad gescheiden van de autoweg. Op kruispunten komen veel soorten verkeer bij elkaar, daar kunnen verkeersonveilige situaties ontstaan. Op een aantal van deze plekken zijn al projecten gestart om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zoals het aanleggen van vrij liggende fietspaden of 30-kilometerzones.

Het is belangrijk dat alle verkeersdeelnemers zich veilig kunnen verplaatsen in de wijk. In de nieuwe buurten (Vleuterweide, Veldhuizen, De Balije) wonen veel kinderen. In de oude kernen (Vleuten en De Meern) wonen relatief veel ouderen. Voor beide groepen is extra aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid, omdat zij relatief kwetsbaar zijn. Bewoners vinden goede fiets- en wandelroutes en veilige oversteekplaatsen het belangrijkst.

Ambitie: zorg dat iedereen zich veilig voelt in het verkeer. Met extra aandacht voor kinderen en ouderen.

Behoud

Bewoners van Vleuten-De Meern zijn tevreden over de verkeersveiligheid binnen de directe woonomgeving, zoals de eigen straat. Hier wordt langzaam gereden en kunnen kinderen op straat spelen. Bewoners vinden dit erg fijn en willen dit dan ook graag behouden. De fietsstraten zijn op een aantal plekken in de wijk nieuw. De maximumsnelheid is hier 30 kilometer per uur, de fietser staat centraal en de auto is te gast. Bewoners hebben daar een veiliger gevoel in vergelijking met vroeger.

"Kinderen moeten veilig naar school kunnen gaan"

Kansen

De oude infrastructuur voor het verkeer in de wijk, voordat de grootschalige uitbreiding van de wijk Vleuten-De Meern eind vorige eeuw begon, bestond uit doorgaande wegen buiten de bebouwde kom. Hier werd hard gereden. Met de komst van de nieuwe wijken zijn deze wegen omgezet naar wegen binnen de bebouwde kom, met een toegestane maximumsnelheid die daar bij hoort. Ook  zijn er nieuwe wegen en fietspaden gemaakt.

Nog niet alle oude wegen zijn opnieuw ingericht. Ze geven soms nog niet het gevoel van een weg binnen de bebouwde kom. Hierdoor wordt op deze wegen harder gereden dan is toegestaan en doen zich onveilige verkeerssituaties voor.

Verkeersonveilige situaties kunnen ook komen door gescheiden verkeersstromen, zoals een vrijliggend fietspad. Op kruispunten waar dit verkeer elkaar dan tegenkomt kan het juist onveilig zijn of voelen.

Hulp en contact Omgevingsvisie

E-mail

omgevingsvisie@utrecht.nl

Telefoon

14 030